OneTwoTen AB
Bolagsbeskrivning
OneTwoTen är ett av Sveriges största och äldsta agent- och distributionsföretag på barn- och juniorklädesmarknaden. Företaget erbjuder marknaden en bred portfölj med en stor variation av varumärken. OneTwoTen har varit verksamt i 13 år och sedan 2005 är bolagets verksamhet belägen i Malmö där åtta anställda arbetar. 2009 lanserade företaget sitt egna, prisbelönade, barnklädesvarumärke ”ebbe”. Idag är det ett av Skandinaviens snabbast växande varumärken inom segmentet barnkläder. Intresset för varumärket med den typiska skandinaviska känslan är stort även utomlands. Därför vill nu företaget ta sats och lansera en internationell webbshop för att internationalisera ebbe.
Med stort fokus på att leverera kvalitet och effektivitet i hanteringen av Skandinaviens starkaste varumärken på barnklädesmarknaden, fungerar OneTwoTen som butikernas designpartner. Det innebär att OneTwoTen presenterar allt från banbrytande mode till funktionella ytterkläder samt trygga basprogram till modeintresserade återförsäljare och konsumenter. Den breda portföljen av barn- och juniorkläder gör att återförsäljare kan hitta sin unika mix av varumärken hos OneTwoTen. Styrkan är att portföljen kontinuerligt uppdateras för att ligga i framkant med vad som händer på marknaden.
Varumärket 'ebbe'
2009 grundades det egna varumärket ebbe - ett av Skandinaviens snabbast växande barnklädesmärke. I november 2014 vann ebbe priset som ”årets barnklädesleverantör” på modegalan i Stockholm. ebbe befinner sig stilmässigt mitt i den svenska modehimlen, det vi kallar ”Scandinavian simplicity”. På så sätt är ebbe intressant för en stor kundgrupp som värdesätter skandinavisk design, starkt varumärkeskänsla, hög kvalitet till ett tillgängligt pris. Detta är skalbart och intressant i Sverige, Skandinavien och på exportmarknader över hela världen. ebbe säljs idag på ca tio marknader och via fem agenter inom EU. På exportmarknader säljs varor till bl.a. Japan och Korea. Varumärket ebbe står numera för 70% av företagets omsättning.
– ebbe är inne i ett mycket spännande och expansivt skede och vi blir väl mottagna på flera olika marknader. Det känns långsiktigt smart att vi kan nå en stor målgrupp med vår skandinaviska design. Inte minst Tyskland har visat intresse för vår stil, säger Mikael Thor, vd för OneTwoTen AB.
"Vi har haft ett mycket bra samarbete med OneTwoTen ända sedan starten av Babyshop 2006. Idag är ebbe en av våra viktiga samarbetspartner och vi ser fram emot en fortsatt stark gemensam tillväxt"
Marcus Tagesson, vd, Babyshop.com
Loan information
Projekt
Syftet med lånefinansieringen är att utveckla exporten, bl.a. genom att lansera en ny webbshop som ska möjliggöra en internationalisering av ebbe. ebbe ska på tre år öka exporten från 30% till 70% av omsättningen. Exportsatsningen kommer genomföras med ett starkt fokus på Tyskland och Norge där varumärket redan fått uppmärksamhet och etablerat ett nät av återförsäljare.
E-handeln för barnkläder ökar varje år och i takt med internationaliseringen av ebbe ser bolaget stora fördelar med att även utöka direktförsäljningen till konsumenter på andra marknader. För att lyckas med detta krävs en uppdatering och lansering av webbshopen. Projektet kräver en investering på c. SEK 200,000 – 400,000. Enligt beräkningar har investeringen en ”payback period” på 18-24 månader endast från försäljningsökning. Dessutom blir försäljningsmarginalen betydligt högre på egen direktförsäljning vilket på sikt ger en mycket bra hävstångseffekt på investeringen. ebbe kommer även att öppna upp sin försäljning via egna internetsidan www.ebbekids.com mot Norge.
Låneinformation | |
---|---|
Lånebelopp | SEK 200,000 |
Anledning till lån | Utökad export av varumärket "ebbe" |
Löptid | 12 månader |
Kreditbetyg | C |
Säkerhet | Borgen 25% |
Ränta | 8% |
Tidsperiod för teckning av lån | 2016-04-06 – 2016-04-27 |
Typ av amorteringsförfarande | Full återbetalning på slutdagen |
Frekvens på räntebetalningar | Månadsvis |
Finansiell information
De senaste 10 åren har OneTwoTen i genomsnitt vuxit med c. 14% per år och varit lönsamma samtliga år förutom föregående år då en omstrukturering skedde där ett separat egenägt bolag till OneTwoTen lades ner. Detta sidobolag hade ett antal konceptbutiker inom retail där många av OneTwoTens märken såldes till slutkund. Omställningen av bolaget drev en del kostnader men nu har de mindre lönsamma delarna av verksamheten skalats bort. Detta har även medfört att omsättningen innevarande år är lägre än föregående år då verksamheten såg annorlunda ut. OneTwoTen inriktar sig nu helt på att vara leverantör och distributör till andra butiksåterförsäljare.
Brutet räkenskapsår Juli-Juni | Bokslut | Bokslut | Innevarande år - ej reviderat |
---|---|---|---|
2013/2014 | 2014/2015 | 01 Juli 15 - 09 Mars 16 | |
Resultaträkning | |||
Nettoomsättning | 18 528 | 13 890 | 6 825 |
Rörelsesresultat före avskrivningar (EBITDA) | 948 | -947 | 218 |
Avskrivningar | 158 | 185 | 48 |
Rörelsesresultat | 790 | -1 132 | 170 |
Finansiella intäkter | 2 | 34 | 0 |
Finansiella kostnader | 99 | 213 | 112 |
Resultat efter finansnetto | 693 | -1 311 | 57 |
Årets resultat | 345 | -604 | 57 |
Balansräkning | |||
Anläggningstillgångar | 671 | 589 | NA |
Omsättningstillgångar | 6 277 | 6 583 | NA |
Summa tillgångar | 6 948 | 7 172 | NA |
Långfristiga skulder (räntebärande) | 1 430 | 2 855 | NA |
Kortfristiga skulder (räntebärande) | 3 407 | 3 517 | NA |
Summa Skulder | 4 837 | 6 372 | NA |
Eget kapital | 2 111 | 800 | NA |
Summa eget kapital och skulder | 6 948 | 7 172 | NA |
Nyckeltal | |||
Avkastning på eget kapital (%) | 36% | -164% | NA |
Avkastning på totalt kapital (%) | 11% | -15% | NA |
Bruttomarginal (%) | 55% | 54% | NA |
Rörelsemarginal (%) | 4% | -8% | NA |
Nettomarginal (%) | 4% | -9% | NA |
Kassalikviditet (%) | 102% | 63% | NA |
Soliditet (%) | 28% | 11% | NA |
Skuldsättningsgrad (%) | 3% | 8% | NA |
Den här sidan har uppdaterats med en ny struktur. Klicka på knappen för att se innehållet i det tidigare formatet.